Barnløshet

Infertility.jpg

Barnløshet/infertilitet rammer flere par i dagens samfunn enn tidligere. En viktig årsak er at par ofte venter lenger før de prøver å bli gravide. Sjansen for å bli gravid vil avta med alderen. Hos unge friske par er sannsynligheten for å oppnå befruktning ca. 20 til 25 prosent, og i løpet av ett år rundt 90 prosent. Når kvinnen blir eldre vil fruktbarheten gå ned og risikoen for spontanabort øke.

Infertilitet kan ha mange årsaker, men de viktigste er:

• Forstyrrelser i eggløsning

• Skader i egglederne etter underlivsbetennelse

• Endometriose - tilstand hvor det finnes livmorslimhinne utenfor livmorhulen

• Redusert sædkvalitet

Ulike faktorer kan forstyrre eggløsningen og gjøre den uregelmessig, men en viktig årsak er stress og press. I tillegg kan man risikere å bli mer stresset av å ikke bli gravid. Mange par prøver i mange år uten hell.

Heldigvis er det hjelp å få. Mange oppsøker lege og blir anbefalt hormonbehandling, assistert befruktning og/eller IVF. I tillegg er det mye man kan gjøre selv,- som å spise sunt, være fysisk aktiv og få nok søvn. Akupunktur og soneterapi er behandlingsformer som kan være med på å redusere stress i kroppen og derfor bedre søvn, gi mer overskudd og bedre velvære. Ulike studier har også vist at akupunktur kan øke sjansen for å bli gravid.

Mange kontakter oss for akupunktur under IVF behandling. Noen trenger ikke fortsette IVF behandlingen etter noen behandlinger hos oss. Det gleder enormt!

Soneterapi og akupunktur.

Mange par oppsøker alternativ behandling for barnløshet. Terapeutene på klinikken har lang og god erfaring med å hjelpe par til en vellykket graviditet. Vi setter stor pris på, og anbefaler, at par henvender seg til undersøkelse hos lege før de oppsøker oss. Da vet vi om alt er som det skal eller om det er andre faktorer å ta hensyn til.

Ring oss gjerne på tlf. 51 54 94 31 for timebestilling eller spørsmål, mail@stavangerklinikken.no eller online booking