Hodepine og Migrene

Hodepine

Hodepine er en av den vanligste medisinske tilstanden, og plagen, som koster samfunnet mye i form av sykefravær og redusert arbeidsinnsats. Enkelte pasienter får ofte redusert livskvalitet.

Spenningshodepine

Spenningshodepine/tensjonshodepine er den vanligste formen for hodepine. Smerten kommer av overbelastet muskulatur i nakke, rygg, skulder, kjeve og ansikt. Både stress, dårlig søvnrytme, overbelasting og dårlig arbeidsstilling kan føre til at muskulaturen i disse områdene spenner seg. Hodepinen kan komme flere ganger i uken og beskrives ofte som et verkende bånd rundt hodet.

Ved å løsne i de anspente musklene, ved hjelp av ulike teknikker sammen med fysisk aktivitet, vil også hodepinen slippe opp.

Migrene

Migrene skyldes forandringer i blodkarene i hjernen, sammentrekninger, som gir kraftige bankende smerter, ofte lokalisert til den ene delen av hodet. Det er overvekt av kvinner med diagnosen og man ser sammenheng med svingninger i østrogennivået og anfallene. Dette er årsaken til at mange kvinner rapporterer anfall sammen med menstruasjon.

Andre faktorer som kan utløse migrene er alkohol, stress, dårlig søvnrytme og uregelmessige måltider/lite mat

Terapeutene på Stavangerklinikken har mange års erfaring med behandling av plager som hodepine og migrene. Ofte kombinerer vi ulike behandlingsformer for raskest mulig bedring hos pasientene.

Ta gjerne kontakt på telefon 51549431 eller mail@stavangerklinikken.no for spørsmål. Om du ønsker å bestille time er det mulig å gjøre dette per mail, telefon eller via online booking