Generelt

Interessen for akupunktur har de siste årene vært stadig økende - både i Norge og verden forøvrig. Flere og flere pasienter velger akupunktur for å kvitte seg med, dempe eller forebygge plager av forskjellige slag.

Akupunkturens smertedempende effekt er godt dokumentert, ved den såkalte spinale og thalamiske portteori og ved at akupunktur stimulerer egenproduksjon av bl.a. endorfin. Andre stoffer som blir frigjort - f.eks serotonin - forklarer noe av den positive effekten akupunktur kan ha på pasienters psykiske tilstand. Forskning har også avdekket hvordan akupunktur stimulerer dannelsen av stoffer lokalt som virker utvidende på blodårene og dermed bedrer perifer sirkulasjon. Slik blir gjennomblødningen i muskulaturen bedret og akupunktur virker derfor også muskelavslappende. Forskning viser også hvordan akupunktur stimulerer immunapparatet og har en rekke ulike hormonelle effekter - f.eks kan akupunktur bidra til å stabilisere menstruasjonssyklusen, påvirke tarmbevegelser, påvirke blærens tømmefunksjon mv.

I USA er akupunktur blitt et tilbud på alle sykehus, som smertelindrende behandling.

Modningsakupunktur

Fødselsforberedende akupunktur  er ment å skulle styrke kroppen, slik at fødselen kommer i gang spontant ved termin, helst uten bruk av medikamenter. Ved å redusere spenning og stress skal også akupunkturen sørge for at kvinnen har mer overskudd henimot termin. Akupunkturen skal bidra til en kortere åpningstid ved at livmorhalsen modnes, at riene blir mer effektive og dermed gi et kortere fødselsforløp. Behandlingen skal styrke glatt muskulatur i og rundt livmor.

Det anbefales å sette i gang fødselsforberedende akupunktur i uke 36, med en ukentlig behandling i uke 36 og uke 37. Behandlingen økes til to behandlinger i uken fra uke 38 til termin (Heyerdahl O. Lærebok i Akupunktur. 3. utgave.

StavangerklinikkenAKU.jpg

Akupunktur 2000

Rundt alle ledd i kroppen finner vi veldig følsomme reflekspunkter som har forbindelse med ulike deler av hjernen. Akupunktur 2000 virker via nervesystemet.

Ved å påføre et stikk, en mikroskade på vevet, vil punktet gi hjernen beskjed om å reparere mikroskaden, og dermed også reparere det egentlige problemet. I prosessen frigjør hypofysen i hjernen hormoner som f.eks endorfiner, cortison samt andre reparerende (regenererende) hormoner. Man kan måle ca 200 prosesser i kroppen etter en behandling.

IMS/Triggerpunktbehandling

IMS (intramuskulær stimulering) involverer bruk av akupunkturnåler spesifikt mot den skadede muskelen, som har blitt forkortet pga. stress. De forkortede musklene forårsaker smerte, ikke bare i den berørte muskelen, men også i omkringliggende sener og ledd pga. den ekstra belastning disse får.

IMS behandlingen får muskelen til å "gripe" nålen, som igjen tvinger den forkortede muskelen til å slappe av. Som et resultat av dette vil smertene avta.

Triggerpunktbehandling/IMS er en effektiv behandlingsform for å dempe smerte forårsaket av stram muskulatur. Det viser seg at en trenger færre behandlinger, sammenlignet med kun massasje, men en kombinasjon er å foretrekke.

IMG_6625.JPG