Senebetennelse

Senebetennelse er et resultat av overbelastning og repeterende aktivitet. I utgangspunktet kan man få betennelse i alle sener som binder musklene til skjelettet, men det er senene rundt de store leddene som er mest utsatt.

Man skiller mellom akutt og kronisk betennelse:

• Akutt: Tendinitt ,- kan gi hevelse, smerte og rødhet. Kommer ofte av aktiviteter som snømåking, lange gåturer i fjellet, mye jogging osv.

• Kronisk senebetennelse. Tendinopati,- er et resultat av kroniske langvarige plager. Her finner man ikke betennelse i vevet, men det kalles likevel senebetennelse.

Vanligste plassene å få betennelse:

• Ankel: Senebetennelse ses ofte på akillessenen. Dette er den viktigste senen for å gå eller løpe. Derfor er dette også en klassisk idrettsskade.

• Håndledd: Man er utsatt for å utvikle denne typen betennelse ved overbelastning som skyldes gjentatt ensidig bruk av håndleddet Vi ser det primært hos mennesker som har mye monotone bevegelser på arbeidsplassen, feks utstrakt bruk av mus ved arbeid på datamaskin.

• Albueledd: Kalles epikondylitt. en forekommer i to varianter som kalles tennisalbue eller golfalbue, på norsk. Navnene beskriver hvilke idrettslike aktiviteter som disponerer for tilstanden. Allikevel er det slik at de fleste som får denne tilstanden, ikke er idrettsutøvere. Yrkesaktive med repeterende monotone bevegelser er mest utsatt, f.eks snekkere, elektrikere, malere osv.

• Skulder: Personer med arbeid som innebærer tunge løft, for eksempel håndverkere, er utsatt, men også personer som jobber mye med monotone, repeterende bevegelser kan få senebetennelse i skuldrene.

• Kneledd: Oppstår gjerne etter aktivitet man kanskje ikke er vant med, feks lengre gå- eller løpeturer. Personer som er overvektige får naturlig nok mye belastning på kneleddet og er ekstra utsatt. Det samme er idrettsutøvere.

• Hofte: Personer som er overvektige er utsatt fordi det gir en større belastning på hofta. Også personer som er glade i å trene er utsatt – løping er en aktivitet som relativt ofte kan gi senebetennelse rundt hofteleddet.

behandling

Terapeutene på Stavangerklinikken har lang erfaring med behandling av betennelsesplager i ulike ledd. Ofte kombineres behandlingen med IMS (nåler/akupunktur), muskelterapi, laserterapi og massasjeteknikker

Ring oss gjerne på tlf. 51 54 94 31 for timebestilling eller spørsmål!