Smerter i nakke og rygg

bigstock-Man-suffering-from-backache-28048733.jpg

Nakken

I nakken har vi 7 nakkevirvler med mellomvirvelskiver og den har tett med leddbånd, sener og muskler. Nakkesmerter kan komme av forskjellige årsaker som f.eks anspente muskler, kink, prolaps, nakkesleng, forkalkninger, leddgikt, bekhterevs og reumatisk muskelbetennelse. Nakkeprolaps og forkalkning kan bekreftes ved MR, mens en reumatisk diagnose tar lengre tid å stille.

Typiske symptomer for nakkeplager:

• klarer ikke snu/løfte på hodet

• stråler ned til en/eller begge armene

• smerter ut til skuldrene

• klarer ikke løfte arm(ene) opp over hodet

• hodepine

• smerter i nakken

• tinnitus (øresus)

Ryggen

Ryggen vår består av 12 torakalvirvler og 5 lumbalvirvler. Her har vi også tett med sener, muskler og leddbånd. Både nakken og ryggen vår påvirkes hele tiden av måten vi beveger oss på. Ofte opplever man smerter i ryggen pga. for lite aktivitet, feil aktivitet og overbelastning. Lumbago er et klassisk eksempel på dette. Andre ryggplager; prolaps, spinal stenose, skoliose (skjev rygg), spondylose, scheuermanns sykdom og bekhterevs. I noen tilfeller er smertene så store at man ikke klarer å komme i gang med trening, og da er det viktig å ta kontakt med terapeuter som kan løsne opp i muskulaturen slik at smertene avtar.

Uansett hvilken nakke-og/eller ryggproblematikk man har, er egentrening viktig i tillegg til behandling. Ved å løsne i muskulaturen vil smerten kunne avta, og ved å trene vil man kunne få en bedre holdning og sterkere muskulatur som forebygger tilbakefall.

Terapeutene på Stavangerklinikken er dyktige på nakke- og ryggproblematikk og har mange års erfaring. Her er du i gode hender. Det brukes IMS (intramuskulær nåling), triggerpunktbehandling, osteopati, PEK og massasjeteknikker.

Ring oss gjerne på tlf. 51549431 for mer informasjon/timebestilling, mail@stavangerklinikken.no eller online booking